تجارت الکترونیک چیست ؟
ارائه کلیه راهکارهای جدید در تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک چیست ؟
دو شنبه 1 تير 1394 ساعت 15:30 | بازدید : 1200 | نویسنده : محسن | ( نظرات )

 اهمیت تجارت الکترونیک

 تجارت الکترونیک هنوز برای بسیاری از مردم مفهوم جدیدی است ، اما در عصر اطلاعات ، هدایت فعالیت های کسب و کار از طریق اینترنت ، به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط که می خواهند با شرکت های بزرگتر رقابت کنند ، بخش جدا نشدنی از پیکر فعالیت های تجاری سازمان است . 
براساس اظهار نظر سازمان تکنولوژی اطلاعات آمریکا ، انقلاب تجارت الکترونیکی به شرکتهای کوچک امید بخشید تا بتوانند در کنار شرکت های عظیم به تجارت بپردازند . شرکت های کوچک باید عضو سیستم تجارت الکترونیک شوند ، در غیر اینصورت توانایی خودشان را برای باقی ماندن در صحنه رقابت کسب و کار از دست خواهند داد .


 مبادله الکترونیک اطلاعات یکی از قدیمی ترین و بنیادی ترین ابزارهای یکپارچه سازی فعالیت های تجاری است . جالب اینکه به علت ماهیت سازگار استانداردسازی های صورت گرفته ، این ابزار هنوز هم یکی از مفیدترین و پیشرفته ترین کاربردهای تجارت الکترونیکی امروزی محسوب می شود .

 مبادله الکترونیک اطلاعات EDI ، تبادل اطلاعات تجاری در یک الگوی استاندارد شده میان رایانه هاست . در تبادل الکترونیکی اطلاعات ، اطلاعات بر اساس یک الگوی مشخص که توسط طرفین مبادله کننده تعیین شده است ، سازماندهی می شود ، به طوری که اجازه می دهند رایانه ها بدون دخالت ، مبادله را صورت دهند و نیازمند هیچ گونه دخالت عامل انسانی یا ورود مجدد اطلاعات در دو طرف میسر نیستند . سه دلیل عمده زیر برای به کارگیری مبادله الکترونیک اطلاعات وجود دارد:

 

:: کاهش مبادلات کاغذی

:: کاهش ورود مجدد اطلاعات

:: سرعت و سادگی

 

استانداردهای مبادله اطلاعات در اسناد الکترونیکی بسیار زیاد هستند حتی صنایع گوناگون در کشورهای مختلف نیز استانداردهای خاص خود را دارند .


 واژه وب سایت آنچنان عرف شده است که بسیاری از مردم اعتقاد دارند" اگر وب سایتی برای خودتان بسازید ، موفقیت از آن شما خواهد بود ". در روزهای اول که اینترنت به کار گرفته شد ممکن بود این امر به حقیقت بپیوندد ولی در حال حاضر که میلیون ها معامله تجاری از طریق وب سایتصورت می پذیرد این امر دیگر میسر نیست . در ابتدا فرد باید هدف معقول و قابل حصولی را انتخاب کرده و بعد برای تحقق آن برنامه ریزی کند . کسب وکار از طریق اینترنت ارزانتر از باز کردن فروشگاه خرده فروشی است و قابلیت دسترسی به مشتریان بیشتر است و همچنین هزینه دسترسی به مشتریان قطعا" کمتر از روشهای معمول تبلیغات است .


 پس از اینکه برنامه خود را تدوین کردید چه چیزی را می بایست مدنظر قرار دهید ؟ آنچه در زیر خواهد آمد سوال نهایی است که برای برنامه ریزی کسب و کار خود باید مد نظر داشته باشید :

 

 o مشتریان ما چه کسانی هستند و ترجیحات آنها چیست ؟
 o استراتژی شرکت برای معرفی کالا و خدمات به مشتریان چیست ؟
 o شرکت ، محصولات ، بازاریابی وسایت شما چه مشخصه منحصر به فردی دارد ؟
 o چگونه این عوامل باعث افزایش فروش می شوند ؟
 o برای فروش محصولات خود از چه استراتژی خاصی استفاده می کنید ؟
 o چه هزینه هایی مرتبط بر فروش محصولات شما است ؟
 o صورت گردش وجوه نقد شرکت برای دو سال اول به چه صورت خواهد بود ؟
 o چه نوع برنامه ریزی باعث جذب مشتریان بالقوه خواهد شد ؟
 o به ازای هر سفارش ، چه تعداد مشتری از سایت شما دیدن خواهند کرد ؟
 o چه میزان سرمایه گزاری برای تحقق موارد فوق مورد نیاز است ؟

 

 استقرار چار چوب سازمانی مناسب

 چارچوب مناسب سازمانی شامل موضوعات مختلف ، از جمله تجزیه و تحلیل اطلاعات در شرکت و حصول اطمینان از طبقه بندی درست اطلاعات مشتریان است که سیستم اینترنت این ویژگی را به خوبی تامین می کند . از عملکرد خوب نیروی انسانی نیز می بایست اطمینان کافی به دست آورد تا مرتبا وب سایت را به رویکرد و خدمات فنی مورد نیاز را پوشش دهد . از طرف دیگر همچنان که تعداد وب سایت ها رو به افزایش است ، روزبه روز بر اهمیت موضوع بازاریابی از این طریق افزوده می شود . بدین جهت ضروری است تمام معاملات تجاری با استراتژی تجارت الکترونیک شرکت سازگاری یافته تا از این طریق کانال توزیع اطمینان بخشی برای کسب و کار شرکت فراهم شود .

 

احترام به انتظارات مشتریان

 برای درک انتظارات مشتریان لزوما باید در اینترنت به بررسی و تحقیق پرداخت ، مشتریان اینترنتی ، بخش جدیدی از مشتریان را تشکیل می دهند و لازم است اطلاعات و علایقشان مورد توجه قرار گیرد . بدین منظور باید تمایزات بین کسب و کار از طریق اینترنت و کسب و کار عادی مورد توجه قرار گرفته و از تجزیه و تحلیل آن به مزیت های رقابتی دست یافت . یک سایت خوب بین گرافیک های جذاب و سرعت بارگذاری ، موازنه مطلوب برقرار می کند . این امر دسترسی مشتری به اطلاعات مورد نیاز را آسان می کند . باتوجه به این مطلب لازم است در وب سایت ها به جستجو پرداخته و زمانی را برای بررسی این موضوع که رقبا چه می کنند ، اختصاص داد.


وب سایت ها منبع غنی برای تحقیقات رقابتی و درک این که چه کاری را بهتر از دیگران می توان انجام داد و یا چه کاری را دیگران بهتر انجام میدهند، است . در نهایت بایستی دید به چه طریقی می توان از اینترنت برای افزایش مزیت رقابتی شرکت سود برد و از آن علیه رقبای خود استفاده کرد .

 

 کیفیت وب سایت

از لحظه ای که صفحه اول وب سایت در مقابل دید مشتری ظاهر می شود ، ده ثانیه وقت داریم تا او را به جمع مشتریان خود اضافه کنیم .
 هدایت مشتری – مطمئن شوید مشتری می تواند به آسانی اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده و از صفحه ای به صفحه دیگر برود و دقیقا میزان قابل قبولی از اطلاعات در اختیار وی قرار گیرد . تصویر محصولات باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد . کیفیت نامطلوب تصاویر محصول ، مشتریان بالقوه را کاهش می دهد . تصویر محصولات باید واضح و جذاب باشد ، به یاد داشته باشیم .

 

 گسترده فکر کنید ، اما محدود عمل کنید

 به محض اینکه روی شبکه اینترنت قرار گرفتید ، یک شرکت بین المللی خواهید بود . درخواست های مختلفی از سراسر دنیا دریافت خواهد کرد ، بنابراین باید برنامه ریزی کنید چگونه با این موضوع برخورد کنید . اگر از قبل استراتژی بین المللی داشته باشید ، دارای مزیت رقابتی هستید. بسیاری از شرکتها به آسانی این موضوع را نادیده می گیرند. البته نباید از بازارهای محلی نیز غافل ماند ، بسیاری از فرصتهای کسب و کار در تجارتالکترونیک از تقاضای خدمات و محصول بازار محلی نشات می گیرد . 
بنابراین قویا توصیه می شود از ابتدا روی محل تمرکز شرکت در بازار محلی و این که تا چه حدودی رقابت پذیر هستید مطالعه کنید .

 

 روش های پرداخت

کارت اعتباری – در حال حاضر کارت اعتباری معمول ترین روش پرداخت بهای محصولات و خدمات از طریق شبکه اینترنت است . مشتری به صورت on-line فرم مخصوص سفارش راکه حاوی اطلاعات کارت اعتباری هست را تکمیل می کند . بسیاری از کارت های اعتباری این نوع معاملات را پوشش می دهند که بدین ترتیب شانس فروش برای شمار قابل توجهی از مشتریان افزایش می یابد . یک نوع کارت های اعتباری دارای ( PIN) مجازی هستند که سطح بالاتری از امنیت را برای مشتریانی که نگران سوءاستفاده از اطلاعاتشان هستند ، فراهم می سازد . بدین ترتیب برای هر خرید ابتدا یک پیام الکترونیک برای صاحب کارت اعتباری ارسال می شود تا معامله را تایید کند و سپس کالا برای مشتریان فرستاده می شود .

 

 کارت ATM – کارت ATM یا کارت Debit در اروپا رواج دارد و به آن EC می گویند . مزیت آن برای فروشنده ، هزینه کمتر معامله نسبت به چکهای معمول است . این کارت ها همانند کارت های اعتباری عمل می کنند، برخی شرکتها این کارتها را برای پرسنل خودشان صادر می کنند تا از کالا ها و خدمات خاصی استفاده کنند. انتظار می رود این کارتها برای تجارت الکترونیک با بنگاه در شبکه اینترنت به حالت استاندارد در آید .

 

چک های الکترونیک – چک های الکترونیک همان مشخصه های چکهای کاغذی متعارف را دارند . در آسانترین شکل این سیستم ها ، مشتری فرم مخصوصی را در شبکه اینترنت تکمیل میکند . سپس این اطلاعات نزد فروشنده ارسال و روی فرم های خام چک نزد وی بوسیله پرینتر چاپ شده و تبدیل به چک کاغذی می شود، این روش پرداخت هنوز مرحله تولد را می گذراند .

 

 کیف پول دیجیتال - کیف پول دیجیتال راه حل دیگری برای امنیت کارت های اعتباری است . برای ایجاد کیف پول دیجیتال ، مشتری ازاطلاعات کارت اعتباری خودش را ارایه می کند ، و یک کد مخفی که به کارت اعتباری وی ارتباط دارد ، دریافت می کند . در خلال خرید on line ، کد کیفیت پول دیجیتال که از طریق شرکت ارایه کننده کارت اعتباری مورد تایید واقع شده ، برای انجام معامله ، الزامی است .

 

شارژ الکترونیک – شارژ الکترویک این امکان را به مشتری می دهد تا به صورت on-line خرید کرده و هزینه مربوطه را از طریق قبض تلفن پرداخت کند . این طریق پرداخت در حال حاضر فقط در کشورهای آمریکا و کانادا امکان پذیر بوده و قرار است در آینده به اروپا نیز تسری یابد .

 

کاهش هزینه ها

تجارت الکترونیک به شرکت ها کمک می کند تا کالای خود را به شکل مناسب معرفی کنند . در سایت شرکت ، به آسانی انواع اطلاعات جدید و مرتبط بامحصول و کسب و کار به مشتریان ارایه می شود .( رجوع شود به موتورهای جستجوگر )
 اگر مشتریان شرکت تشویق شوند تا به صورت منظم از سایت بازدید کنند ، پولی را که قرار است برای بازاریابی و تبلیغات هزینه شود صرفه جویی می شود . البته در درجه اول باید وب سایت به مشتریان معرفی شود .
 اگر مشتریان سایت را بازدید کرده و ارضا شوند ، به احتمال زیاد هرزگاهی برای دیدن محصولات جدید به سایت مراجعه می کنند . هر چند اگر هدف کاهش هزینه در زمینه بازاریابی باشد ، باید راه حل مناسب از طریق اینترنت و تجارت الکترونیک ارایه شود ، تا نیاز به سرمایه گذاری دراین زمینه کاهش یابد .


افزایش فروش

کانال جذب بازار جدید می تواند به شکل موثرتری به مشتریان بالقوه جدید و یا حتی مشتریان فعلی ختم شود . بدون شک ، اینترنت ، به عنوان وسیله ای بسیار شایع جهت خرید مطرح است و بسیاری از مشتریان این نوع خدمت را به لحاظ تنوع انتخاب ، زمان خرید ، محیط جذاب تر و ... ، مطلوبتر یافته اند . 
این حقیقت بیانگر قابلیت گسترش بازار از طریق تجارت الکترونیک است . کاهش هزینه ها از طریق مبادلات تجاری الکترونیک ، این امکان را فراهم می سازد تا قیمت های کمتری به مشتریان پیشنهاد شود که به طور قطع به افزایش فروش ختم می شود .
 یکی از مهمترین و بازارگراترین کاربردهای عملی تجارت الکترونیک ، بخش مصرف گرایی آن است این کاربردها شامل خرید از راه دور ، عملیات بانکی ، دلالی سهام و تبلیغات مستقیم است ، به هر حال همان طور که انتظار می رود پتانسیل عظیم این بخش ، بیشتر انگیزه های مرتبط با تجارت الکترونیک را به خود جلب می کند .


در آینده شرکتها و شریکهای تجاری می توانند از طریق ایجاد ارتباط ایمن میان شبکه های فرعی و شبکه های شرکای تجاری در یک اکسترانت ، که تکیه بر توانایی ارتباطات اینترنتی و نرم افزاری آن دارد ، به گسترش و توسعه محصول ، تولید و توزیع و یا تحویل محصولات خود بپردازند . 
از طرف دیگر این نوع عملیات و سهیم شدن در اطلاعات منجر به رقابت بسیار شدید در بازار می شود . سازمان ها در این بازار دیگر نمی توانند با روش های سنتی مدیریت ، موفق باشند . در نتیجه ، پیدایش سازمان های مسطح و ساختار مجازی ، انجام کار از راه دور و استفاده از منابع خارج از سازمان گسترش خواهد یافت ،که آثار آن نقش تجارت الکترونیک را در موفقیت شرکت ها ، انکار ناپذیر می سازد .



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 56
بازدید کل : 494786
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1